Modellen en Reikwijdte Onder de Loep
Suzuki, een merk met een lange geschiedenis in compacte en capabele SUV’s, waagt zich met de e-Vitara aan zijn eerste volledig elektrische model. Deze nieuwe telg borduurt voort op de bekende naam, maar dan met een moderne, emissievrije aandrijflijn. Wat kunnen we verwachten van de verschillende modellen en de bijbehorende actieradius? EVOnine.nl duikt in de details.
De Suzuki e-Vitara, die later dit jaar in Nederland wordt verwacht, komt in verschillende configuraties om een breed publiek aan te spreken. Suzuki biedt in totaal drie aandrijflijnen aan, gecombineerd met twee verschillende batterijpakketten:
De Modellen en Specificaties:
- e-Vitara 49 kWh 2WD: Dit is het instapmodel met een 49 kWh batterij en voorwielaandrijving. De elektromotor levert een vermogen van 106 kW (144 pk), waarmee de auto in 9,6 seconden van 0 naar 100 km/u accelereert. De WLTP-actieradius van deze variant bedraagt tot 346 kilometer.
- e-Vitara 61 kWh 2WD: Een stap hoger vinden we de versie met een grotere 61 kWh batterij, eveneens met voorwielaandrijving. Deze variant beschikt over een krachtiger elektromotor met 128 kW (174 pk), wat resulteert in een snellere acceleratie van 0-100 km/u in 8,7 seconden. De WLTP-actieradius neemt hier aanzienlijk toe tot maar liefst 428 kilometer. Dit model lijkt de populairste keuze in Nederland te worden gezien de geboden range.
- e-Vitara 61 kWh 4WD (AllGrip-e): Voor wie de voorkeur geeft aan vierwielaandrijving, is er de e-Vitara met een 61 kWh batterij en Suzuki’s befaamde AllGrip-e systeem. Deze versie heeft een systeemvermogen van 135 kW (184 pk) en accelereert in slechts 7,4 seconden naar de 100 km/u. De WLTP-actieradius van de vierwielaangedreven variant komt uit op 412 kilometer.




Uitrustingsniveaus
Naast de verschillende aandrijflijnen en batterijpakketten, zal de Suzuki e-Vitara in twee uitrustingsniveaus beschikbaar komen: Select en Style. De Select-uitvoering is reeds rijk uitgerust, terwijl de Style-variant nog extra features en personalisatie-opties biedt, waaronder de mogelijkheid tot een two-tone kleurstelling.
Design en Praktisch Nut
De e-Vitara behoudt het stoere en herkenbare design van de conventionele Vitara, maar voegt daar moderne, aerodynamische elementen aan toe die passen bij een elektrische auto. De lange wielbasis van het speciaal voor EV’s ontwikkelde platform (HEARTECT-e) belooft een ruim interieur, met name beenruimte achterin. Echter, sommige bronnen suggereren dat de bagageruimte met een maximum van 306 liter (met de achterbank in de voorste positie) mogelijk wat aan de krappe kant is in vergelijking met sommige concurrenten.
Conclusie
Met de e-Vitara zet Suzuki een belangrijke stap in de elektrificatie van zijn modellengamma. De verschillende modellen en batterijopties bieden een interessante keuze voor diverse behoeften en budgetten. Vooral de 61 kWh voorwielaangedreven variant met een actieradius van 428 kilometer lijkt een sterke troef in handen te hebben. Of de e-Vitara kan concurreren met gevestigde namen in het segment zal mede afhangen van de prijsstelling, die op dit moment nog niet volledig bekend is. EVOnine.nl houdt de ontwikkelingen rond de Suzuki e-Vitara nauwlettend in de gaten en zal je op de hoogte houden van de definitieve prijzen en rijervaringen zodra deze beschikbaar zijn.