Add more content here...

Porsche presenteert krachtige Macan GTS

Porsche breidt zijn elektrische modellengamma verder uit met de lancering van de Macan GTS, de sportiefste en meest rijgerichte variant van de volledig elektrische Macan-lijn. Met een indrukwekkend overboostvermogen van 420 kW (571 pk), een topsnelheid van 250 km/u en een actieradius tot 586 kilometer, zet de Duitse sportwagenbouwer zijn traditie van prestaties en precisie voort. Maar ditmaal zonder uitlaatgassen.

De GTS, drie letters die sinds de iconische 904 Carrera GTS uit 1963 staan voor “Gran Turismo Sport”, verschijnen nu voor het eerst op een volledig elektrisch model. Volgens Porsche combineert de Macan GTS “de emotie van een sportwagen met de efficiëntie van een elektrische aandrijving”.

Techniek met een sporthart

De Macan GTS beschikt over twee elektromotoren, waarvan de krachtigste op de achteras is geplaatst. Samen leveren ze tot 955 Nm koppel, goed voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 3,8 seconden. De 100 kWh-batterij kan bij een geschikte snellader in 21 minuten van 10 tot 80 procent worden opgeladen.

Porsche’s ingenieurs verlaagden de rijhoogte met 10 millimeter, monteerden een GTS-specifieke luchtvering en voorzagen de auto van een elektronisch sperdifferentieel en adaptieve dempers (PASM). Daardoor behoudt de SUV een opvallend sportieve wegligging, met een gewichtsverdeling van 48:52 in het voordeel van de achteras. Dat is klassiek Porsche-DNA.

Het interieur ademt eveneens prestaties: suède-achtige Race-Tex-bekleding, sportstoelen met 18-voudige verstelling en optionele accenten in Carmine Red, Lugano Blue of Slate Grey Neo.

Een elektrische GTS-beleving

Om het karakter van de verbrandingsmotor te vervangen, ontwikkelde Porsche een Electric Sport Sound met twee unieke geluidsprofielen. Ook digitaal trekt de GTS de sportlijn door: via het standaard Sport Chrono-pakket kunnen bestuurders rondetijden bijhouden en telemetrie analyseren, rechtstreeks vanuit het centrale display.

Verkoopcijfers tonen tweedeling

De elektrische Macan blijkt voor Porsche een succesnummer, maar met duidelijke regionale verschillen. Volgens cijfers van Porsche zijn in de eerste helft van 2025 wereldwijd meer dan 25.000 exemplaren van de Macan EV geleverd. Dat is goed voor bijna 60 procent van alle Macan-verkopen.

Vooral in de Verenigde Staten is de elektrische SUV een voltreffer; daar overtreft de vraag zelfs de verwachtingen. In Europa en China ligt het beeld anders: in de eerste helft van 2025 daalden de leveringen in Duitsland met 23 procent en in China zelfs met meer dan 30 procent. De oorzaken variëren van een verzadigde markt tot gebrekkige laadinfrastructuur en hevige concurrentie van binnenlandse merken.

Dappere maar verstandige koers

De keuze om de Macan volledig elektrisch te maken, was een gedurfde stap van Porsche. Waar andere luxemerken nog vasthouden aan hybride- of benzineopties, zet Porsche vol in op elektrificatie. Critici vroegen zich af of dat niet te vroeg was. Maar de verkoopresultaten in markten met een volwassen laadinfrastructuur bewijzen het tegendeel.

Toch is duidelijk dat niet alle markten al klaar zijn voor die overstap. De infrastructuur, subsidies en consumentenvoorkeuren verschillen sterk per regio. In Europa en Azië verloopt de acceptatie trager dan in de VS, waar de elektrische SUV een nieuwe statusauto lijkt te worden.

Conclusie

Met de Macan GTS bevestigt Porsche dat elektrisch rijden niet saai hoeft te zijn. De SUV combineert brute kracht met verfijnde techniek en een herkenbare Porsche-uitstraling. De overgang naar volledig elektrische aandrijving blijkt in veel markten succesvol, maar de wereld is nog niet overal even ver.

Porsche is echter duidelijk op de goede weg: de fabrikant toont lef, behoudt zijn sportieve identiteit en bewijst dat ook in het elektrische tijdperk prestaties en passie hand in hand kunnen gaan, al moet de rest van de wereld soms nog even bijladen.