Add more content here...

Eerste testritten door journalisten met de BMW iX3 Neue Klasse

Indrukwekkende rijervaring op een nieuw platform

De nieuwe BMW iX3 Neue Klasse is de eerste elektrische SUV op het gloednieuwe Neue Klasse-platform, speciaal ontwikkeld voor BMW’s toekomstige EV-generatie. Bekende testers als Autogefühl en Car Maniac zijn bijzonder te spreken over de rijkwaliteiten. De auto voelt strak, stabiel en tegelijkertijd comfortabel aan. Dankzij het lage zwaartepunt, perfecte gewichtsverdeling en een nieuw ontwikkelde wielophanging rijdt de iX3 volgens de reviewers zelfs beter dan de huidige iX3 of iX-modellen. Car Maniac noemt het rijgedrag “uitgesproken dynamisch en toch verfijnd”, iets wat zelden zo goed samenkomt in een elektrische SUV.

Moderne aandrijflijn en laadinfrastructuur

Onderhuids maakt de iX3 gebruik van de nieuwste BMW eDrive-technologie, inmiddels toe aan de zesde generatie. De batterij bestaat uit cilindrische cellen met 20% meer energiedichtheid dan voorheen. Het voertuig draait op een 800 volt-architectuur, wat laadsnelheden tot 300 kW mogelijk maakt. Daarmee laad je de accu van 10 naar 80 procent in slechts zo’n 20 minuten. De verwachte actieradius van de als eerst geleverde topversie 50 xDrive, zal richting 800 kilometer WLTP gaan. Daarmee gaat de iX3 voorbij aan belangrijke concurrenten als de Audi Q6 e-tron en de Porsche Macan 4. Er komen uitvoeringen met achterwielaandrijving en vierwielaandrijving, met vermogens tussen de 200 en 300 kW.

Nieuw iDrive-systeem: eenvoud en rust

Een van de grootste verbeteringen ten opzichte van eerdere modellen is het vernieuwde iDrive-systeem. Waar BMW eerder bekritiseerd werd vanwege een scherm vol losse apps en ingewikkelde menustructuren, is het systeem in de Neue Klasse volledig herzien. Nette menu’s aan de linkerkant van het scherm gecombineerd met grote overzichtelijke tegels, vervangen de losse iconen. Navigatie, klimaatregeling en voertuiginstellingen zijn direct bereikbaar en intuïtief te bedienen. Gebaren- en spraakbediening werken nu soepeler en natuurlijker dan voorheen. Zowel Autogefühl als Car Maniac prijzen de rust en het overzicht van de interface, die eindelijk aansluit bij de premium uitstraling van de rest van de auto.

Vaarwel en Ode aan de iDrive knop

En dan een speciaal en verdrietig moment, want het is zover: de iDrive-knop, jarenlang hét draai- en drukjuweeltje op de middenconsole van je BMW, gaat met pensioen. In de aankomende Neue Klasse modellen is-ie foetsie. Weg. Verdwenen. En eerlijk? We zagen het aankomen. Al jaren werd hij minder belangrijk gemaakt door steeds groter wordende schermen, touchbediening en stemassistenten die je “Hey BMW” kunt toespreken alsof je een butler tot je beschikking hebt.

Maar toch… het doet een beetje pijn. Die iDrive-knop was geen gewone knop. Het was een trouwe metgezel tijdens eindeloze ritten, een soort digitale schatkist waarmee je door menu’s navigeerde als een kapitein over zee. Eén klik naar links, een draai naar rechts, en hop: je had de perfecte muziek, de beste route of je adaptieve ophanging precies zoals je wilde.

Nu wordt alles “clean”, “minimal” en “intuitief”. Maar laten we eerlijk zijn: op een hobbelige Belgische snelweg wil je geen touchscreen treffen dat aanvoelt alsof je op een tablet probeert te tekenen tijdens een aardbeving. Daar had die fysieke iDrive-knop z’n glorie. Je vond hem blind, als een vertrouwde handdruk in het donker.

BMW klaar voor de toekomst

De eerste indrukken van de BMW iX3 Neue Klasse zijn ronduit positief. De auto combineert indrukwekkende rijeigenschappen, een modern bedieningssysteem en sterke prestaties met een volwassen rijgevoel. Dit is geen voorlopige tussenstap, maar een volledig nieuwe richting die BMW inslaat. Als de productieversie deze kwaliteiten weet vast te houden, dan lijkt het merk klaar om ook in het toekomstige elektrische tijdperk zijn leidende positie in het premiumsegment te behouden. BMW is op de goede weg en de Neue Klasse bewijst dat de toekomst elektrisch én opwindend kan zijn. Echt BMW.