Add more content here...

Rijtest Smart #5 Premium

Van stadsauto naar stoere SUV

De Smart #5 laat het verleden van kleine stadsautootjes definitief achter zich. Met bijna 4,7 meter lengte, een breed postuur en stoere SUV-trekjes is dit een totaal andere auto dan we ooit van Smart hebben gezien. Om te vergelijken: de #5 is bijna net zo lang als een Mercedes GLC en zelfs een stukje breeder. Een elektrische gezinsauto met flinke ambities, slimme techniek en opvallende looks. Maar of die looks ook iedereen aanspreken, is nog maar de vraag.

Wij reden in Alicante in Spanje met de 365pk sterke Premium versie voorzien van achterwielaandrijving en een flinke WLTP range van 590 kilometer. Snelladen kan deze versie met 800V in 18 minuten van 10 – 80%.

Rijden en dynamiek

Op de weg gedraagt de Smart #5 zich verrassend volwassen. De auto voelt stabiel, zelfs op hogere snelheden. De besturing is licht en direct genoeg om ook in stadsverkeer prettig aan te voelen. In bochten helt de koets wat over, maar dat is niet ongebruikelijk voor een SUV van dit formaat. De luchtvering op de luxere versies zorgt voor extra comfort op oneffen wegen. Drempels worden soepel genomen en zelfs op klinkerwegen blijft het onderstel netjes in toom.

Ook bij snelheden boven de 100 km/u is weinig windgeruis hoorbaar. Ook de banden zijn relatief stil. Dat is best knap voor een auto van dit formaat in deze klasse.

Interieur en afwerking

Zodra je instapt valt het speelse karakter van de auto op. Het interieur is kleurrijk, modern en techgericht. Het grote centrale touchscreen van 13 inch is haarscherp en werkt snel en intuïtief. Ook de head-up display met augmented reality en het digitale instrumentencluster maken indruk met hun helderheid en resolutie.

Toch voelt het geheel niet als premium aan. En dat hoeft ook niet in een Smart. De gebruikte materialen zijn vooral kunststof, met hier en daar een soft-touch paneel. Het geheel is degelijk, maar geeft geen hoogwaardig gevoel zoals in sommige concurrenten uit hogere segmenten. Dat is niet heel verrassend: Smart heeft zichzelf altijd wat lager gepositioneerd. Toch had wat meer aandacht voor de materiaalbeleving, het interieur naar een hoger niveau kunnen tillen.

Praktische bruikbaarheid

De Smart #5 is een ruime SUV, zowel voor passagiers als voor bagage. Achterin zit je riant met veel been- en hoofdruimte, zelfs met drie volwassenen naast elkaar. De stoelen zijn comfortabel, en in de hogere uitrustingsniveaus verwarmd, gekoeld én verstelbaar met massagefunctie.

De kofferbak is indrukwekkend groot met 630 liter inhoud, en met neergeklapte achterbank groeit dat tot 1.530 liter. Daarbij komt nog een handige frunk onder de voorklep van 72 liter – ideaal voor laadkabels of kleine spullen. Hiermee positioneert Smart zich stevig als praktische gezinsauto.

Laden en actieradius

Er zijn twee batterijopties: een 76 kWh LFP-accu en een grotere 100 kWh NMC-variant. De theoretische WLTP-actieradius bedraagt 465 tot 590 kilometer, afhankelijk van de uitvoering. In de praktijk ligt het werkelijke bereik dichter bij de 350 tot 440 kilometer. Dat is nog steeds netjes, maar niet uitzonderlijk in dit segment.

De Smart #5 laadt wél razendsnel. Vanaf de Pro+ uitvoering heeft de #5 het 800 volt-systeem en haalt de grotere accu een piek van 400 kW aan een geschikte snellader. Daarmee laad je van 10 naar 80 procent in ongeveer 18 minuten. Zelfs de basisversie met 150 kW snellaadvermogen zit ruim onder de 30 minuten. Aan een gewone AC-lader kan de auto tot 22 kW laden, wat zorgt voor korte laadtijden thuis of op kantoor.

Verbruik

In de praktijk ligt het verbruik rond de 18 tot 22 kWh per 100 kilometer. Daarmee is de Smart #5 geen zuinigheidswonder, maar hij blijft binnen de verwachtingen voor een auto van dit formaat en gewicht. De rijklaar massa schommelt tussen de 2.120 en 2.370 kg, afhankelijk van uitvoering en accupakket.

Design: speels of kinderachtig?

Het uiterlijk van de Smart #5 zal niet iedereen bekoren. Met zijn grote grille, hoekige wielkasten en accessoires zoals een zijladder en roofrails heeft de auto een avontuurlijk en uitgesproken uiterlijk. In sommige kleuren en uitvoeringen doet het geheel zelfs een beetje speelgoedachtig aan. Ook het interieur is niet bepaald ingetogen. De vormgeving met veel ronde elementen, opvallende kleuren en grafische animaties op het infotainmentsysteem maken het moeilijk om de auto serieus als ‘volwassen’ te bestempelen.

Wie van een stoer, minimalistisch en zakelijk design houdt, zal moeten wennen. Maar voor een jong, stijlbewust publiek dat houdt van gadgets en een tikje over-the-top design, is deze auto juist aantrekkelijk.

Specificaties van alle #5 uitvoeringen

SpecificatieProPro+PremiumPulse AWDSummit Edition AWD
Prijs (vanaf)€ 48.440€ 53.440€ 57.940€ 57.940€ 59.440
Accu76 kWh LFP100 kWh NMC100 kWh NMC100 kWh NMC100 kWh NMC
AandrijvingRWDRWDRWDAWDAWD
Vermogen340 pk365 pk365 pk588 pk588 pk
WLTP-actieradius495 km590 km590 km540 km540 km
Snellaadvermogen *)150 kW400 kW400 kW400 kW400 kW
Laadtijd 10–80%ca. 30 minca. 18 minca. 18 minca. 18 minca. 18 min
OpmerkingenInstapmodelGrotere accuLuxe uitrustingKrachtige AWDTopversie met alles erop en eraan
  • Het snellaadvermogen van 400 kW is beschikbaar op modellen met een 100 kWh NMC-accu en een 800V-boordsysteem.
  • LPF is lithium-ijzer-fosfaat
  • NMC is nikkel-mangaan-kobalt

Eindoordeel

De Smart #5 is een verrassend complete SUV. Hij biedt veel ruimte, sterke prestaties, geavanceerde laadinfrastructuur en een prettige zitpositie. De beeldschermen zijn haarscherp, het laden is bliksemsnel en het rijcomfort is in de basis goed. Minpunt binnenin is de middelmatige materiaalkeuze. Het design is uitgesproken en zal zeker niet iedereen aanspreken, zowel van buiten als van binnen.

Wie daar doorheen kan kijken – of het juist leuk vindt – krijgt een opvallende, technisch geavanceerde en praktische elektrische SUV die zich serieus kan meten met de grote namen in het segment.

Ook leuk: De Smart #5 BRABUS