Add more content here...

Xiaomi YU7 supersnelle SUV EV met Ferrari-allures

Xiaomi heeft officieel zijn tweede elektrische voertuig gepresenteerd: de YU7, een krachtige en opvallend gestileerde SUV. Na het debuut van de SU7-sedan richt de Chinese techreus zich nu op het SUV-segment. De YU7 combineert indrukwekkende prestaties met moderne technologie en een ontwerp dat opvallend veel weg heeft van de Ferrari Purosangue. Denk aan een lange, lage motorkap, brede wielkasten, en vloeiende lijnen die luxe en sportiviteit uitstralen.

Drie uitvoeringen met indrukwekkende prestaties

De YU7 is leverbaar in drie versies, elk met een unieke aandrijflijn. De instapversie is achterwielaangedreven en levert een vermogen van 235 kW. De Pro-variant heeft vierwielaandrijving en 365 kW. Het topmodel, de Max, levert maar liefst 508 kW en sprint van 0 naar 100 in slechts 3,23 seconden. Alle versies maken gebruik van een lithiumbatterij met een hoge capaciteit en worden ondersteund door een 800V-architectuur voor snel laden.

Hieronder een overzicht van de drie uitvoeringen:

KenmerkYU7 StandardYU7 ProYU7 Max
AandrijvingAchterwielaandrijving (RWD)Vierwielaandrijving (AWD)Vierwielaandrijving (AWD)
Vermogen235 kW / 528 Nm365 kW / 690 Nm508 kW / 866 Nm
Acceleratie (0–100)5,88 seconden4,27 seconden3,23 seconden
Topsnelheid240 km/u240 km/u253 km/u
Batterijcapaciteit96,3 kWh96,3 kWh101,7 kWh
Bereik (CLTC)835 km770 km760 km
Laadtijd 10–80%Ongeveer 20 minutenOngeveer 18 minuten12 minuten

Design en interieur: elegantie met technologie gecombineerd

Het interieur van de YU7 is ruim, comfortabel en futuristisch. Het dashboard is uitgerust met Xiaomi’s nieuwe HyperVision-scherm van 1,1 meter breed, bovenop een groot centraal aanraakscherm. De bediening van de rijmodi gebeurt via het stuur, dat sportief is vormgegeven met ronde knoppen en een dunne rand. In de middenconsole zijn een grote draadloze oplader en twee bekerhouders geïntegreerd. Achterin bevindt zich een 6,68 inch scherm waarmee passagiers de airconditioning en audio kunnen bedienen. Daaronder zit een koelkast voor onderweg.

De stoelen voorin kunnen bijna volledig plat en hebben een uitklapbare beensteun. De achterbank is verstelbaar tot 135 graden. De voorstoelen volledig naar achteren klappen en tegelijk mensen op de achterbank laten zitten is echter niet mogelijk.

De bagageruimte van de YU7 is groot: 678 liter standaard, 1758 liter met de achterbank neergeklapt. De frunk voegt 141 liter toe en er is nog eens 71 liter aan extra opbergruimte in het interieur, wat het totaal op 1970 liter brengt.

Aerodynamica en rijassistentie

Met een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,245 Cd is de YU7 opvallend efficiënt. Xiaomi heeft slimme luchtgeleiding toegepast: luchtinlaten boven de koplampen leiden naar uitlaten in de motorkap, en luchtstromen worden via verborgen kanalen van bumper naar wielkasten en van het dak naar de spoilers gestuurd. Xiaomi stelt dat dit samen tot 59 kilometer extra actieradius oplevert.

Op technologisch vlak is de YU7 uitgerust met het nieuwe HAD-systeem voor rijhulpassistentie. Er zijn 25 sensoren aanwezig, waaronder een 4D-millimetergolfradar die onder slechte weersomstandigheden beter functioneert dan standaard sensoren. De lidar heeft een bereik van 200 meter. De centrale rekenkracht wordt geleverd door de NVIDIA Drive AGX Thor-chipset met 700 TOPS aan verwerkingscapaciteit.

Xiaomi’s reputatie en uitdagingen

Hoewel Xiaomi indruk maakt met zijn nieuwe elektrische auto’s, verloopt de introductie niet geheel zonder problemen. De eerder gelanceerde SU7 sedan is betrokken geweest bij meerdere ongevallen, soms met fatale afloop. Verzekeringspremies zijn verhoogd, wat leidde tot protesten van eigenaren. Ook werd het merk bekritiseerd voor misleidende informatie over een motorkap-accessoire. Toch blijven de verkopen sterk: in april werden meer dan 31.000 auto’s verkocht, waarmee Xiaomi de 17e plek behaalde op de ranglijst van grootste autofabrikanten in China. De keerzijde van dit succes is de extreme levertijd van de SU7, die inmiddels op kan lopen tot 49 weken. De YU7 zal dus waarschijnlijk op vergelijkbare belangstelling mogen rekenen.

Beschikbaarheid en prijs

De Xiaomi YU7 verschijnt in juli 2025 op de Chinese markt. Hij komt in drie uitrustingsniveaus en is beschikbaar in drie interieurkleuren en drie exterieurkleuren: Emerald Green, Titanium en Lava Orange. De prijzen zijn nog niet officieel bevestigd, maar de instapversie zal naar verwachting rond de 260.000 yuan kosten, omgerekend ongeveer 31.800 euro. Daarmee positioneert Xiaomi zich scherp ten opzichte van concurrenten als Tesla, Avatr en Luxeed.