De BMW Group heeft vandaag een belangrijke mijlpaal bereikt: het drie miljoenste geëlektrificeerde voertuig is van de productielijn gerold in de hoofdvestiging in München. Het betreft een BMW 330e Touring in Portimao Blue, bestemd voor de Britse markt. Deze mijlpaal onderstreept de voortgang van de elektrificatiestrategie van het bedrijf.
In 2024 was één op de vier verkochte voertuigen van BMW Group volledig elektrisch (BEV) of een plug-in hybride (PHEV). De onderneming produceert voertuigen met verschillende aandrijflijnen op dezelfde productielijn, wat bijdraagt aan een efficiënte en flexibele productie.
Tien jaar ervaring in elektrische serieproductie
BMW Group begon in 2013 met de serieproductie van volledig elektrische modellen. De BMW i3 werd bijna tien jaar geproduceerd in Leipzig, naast de BMW i8, de eerste plug-in hybride van het merk. Aanvankelijk vond de productie van elektrische modellen plaats in een aparte zone, maar sinds die tijd zijn geëlektrificeerde voertuigen geïntegreerd in de reguliere productieprocessen van alle fabrieken wereldwijd.
Aanvankelijk werden plug-in hybrides gemengd geproduceerd met benzine- en dieselvarianten. Inmiddels vertegenwoordigt elektromobiliteit meer dan 25 procent van de productievolumes. Ongeveer driekwart van die voertuigen is volledig elektrisch. Tot nu toe zijn er meer dan 1,5 miljoen BEV-modellen geleverd onder de merken BMW, MINI en Rolls-Royce.
Wereldwijd productienetwerk geschikt voor elektromobiliteit
De uitrol van het BEV-aanbod werd in 2019 uitgebreid naar MINI met de productie van de MINI Cooper SE in Oxford. Vanaf 2020 kwamen er meer modellen bij, waaronder de BMW iX3 (geproduceerd in China), de BMW iX en BMW i4 (geproduceerd in Dingolfing en München). In 2021 waren alle Duitse fabrieken geschikt voor de productie van volledig elektrische voertuigen.
Internationaal zet de uitbreiding zich voort. In de Verenigde Staten begint de fabriek in Spartanburg in 2026 met de productie van BEV-modellen. De Mexicaanse fabriek in San Luis Potosí volgt in 2027 met modellen van de NEUE KLASSE. Beide locaties produceren al plug-in hybrides. Ook de fabriek in Rosslyn (Zuid-Afrika) produceert sinds 2024 plug-in hybride modellen. Productielocaties in Brazilië, India en Thailand bouwen eveneens geëlektrificeerde voertuigen.
Competentiecentrum voor e-drive productie
De productie van elektrische aandrijfcomponenten is sinds de introductie van de BMW i3 gevestigd in Dingolfing. Hier worden batterijmodules, hoogspanningsbatterijen en elektromotoren geproduceerd. In 2022 werd in het Competentiecentrum voor E-Drive Productie een productiecapaciteit van meer dan 500.000 eenheden per jaar bereikt.
Daarnaast worden vijfde generatie hoogspanningsbatterijen ook geassembleerd in Regensburg, Leipzig en Spartanburg. De expertise die is opgedaan in de afgelopen jaren wordt toegepast op de zesde generatie e-drives. Deze zullen tegen het einde van dit jaar worden geïntroduceerd met de NEUE KLASSE in de nieuwe fabriek in Debrecen, Hongarije.