Nederland heeft een belangrijke mijlpaal bereikt in de transitie naar duurzame mobiliteit: aan het einde van het eerste kwartaal van 2025 telde het land voor het eerst meer dan 1 miljoen stekkerauto’s. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) zijn er nu 594.000 volledig elektrische auto’s en 410.000 plug-in hybrides geregistreerd. Opvallend is dat voor het eerst meer dan de helft van deze voertuigen in particulier bezit is.
Groei stekkerauto’s met 33%
Het aantal stekkerauto’s is in 2024 met 33,3% gestegen ten opzichte van het jaar ervoor. Daarmee is inmiddels ruim 1 op de 10 personenauto’s in Nederland een stekkerauto. Tegelijkertijd daalde het aantal dieselauto’s met 12,3%, en ook benzineauto’s namen licht af (-1,3%).
Particulieren nemen het voortouw
Begin 2025 waren er voor het eerst meer stekkerauto’s in particulier bezit (503.000) dan in zakelijk bezit (442.000). Onder zakelijke rijders is de stekkerauto echter nog steeds populair: 39% van de zakelijke auto’s is een stekkerauto, tegenover 6% bij particulieren. Bij particulieren ligt het aantal volledig elektrische auto’s (245.000) en het aantal plug-in hybrides (258.000) vrij dicht bij elkaar. Bij zakelijke rijders zijn de volledig elektrische auto’s met 324.000 ruim in de meerderheid tegenover de plug-in hybrides (118.000).
Grote verschillen tussen gemeenten
Het aandeel stekkerauto’s verschilt sterk per gemeente. In Rozendaal is 15,7% van de particuliere auto’s een stekkerauto, gevolgd door Laren (13,5%) en Blaricum (13,2%). Aan de andere kant van het spectrum bevinden zich gemeenten zoals Pekela (1,2%), Brunssum (1,4%) en Heerlen (1,5%).
Kaart: Stekkerauto’s in bezit van particulieren (1-1-2025)

Tabel: Stekkerauto’s in top 20 gemeenten

Rang | Gemeente | % stekkerauto’s (particulier) |
---|---|---|
1 | Rozendaal | 15,7% |
2 | Laren | 13,5% |
3 | Blaricum | 13,2% |
4 | Bloemendaal | 12,8% |
5 | Wassenaar | 12,5% |
6 | Heemstede | 11,9% |
7 | Oegstgeest | 11,5% |
8 | Zeist | 11,2% |
9 | Haren | 10,9% |
10 | Bussum | 10,7% |
11 | Eemnes | 10,5% |
12 | Bilthoven | 10,2% |
13 | Naarden | 10,0% |
14 | Baarn | 9,8% |
15 | Soest | 9,6% |
16 | Hilversum | 9,4% |
17 | Leusden | 9,2% |
18 | Driebergen | 9,0% |
19 | Doorn | 8,8% |
20 | Zeewolde | 8,6% |
De adoptie van stekkerauto’s is dus sterk afhankelijk van lokale factoren zoals inkomen, infrastructuur en beleid. In gemeenten met hogere inkomens en betere laadinfrastructuur is het aandeel stekkerauto’s aanzienlijk hoger dan in andere gebieden.
Met deze ontwikkelingen zet Nederland een belangrijke stap richting een duurzamer wagenpark. De verwachting is dat het aandeel stekkerauto’s de komende jaren verder zal toenemen, mede door technologische innovaties en beleidsmaatregelen die elektrisch rijden stimuleren.