Compacte EV met grote ambities
KIA timmert hard aan de weg met zijn elektrische line-up en de nieuwste telg is de compacte EV3. Deze cross-over belooft een aantrekkelijke mix van design, technologie en een scherpe prijs. Wij stapten achter het stuur om te ontdekken of de EV3 zijn ambities waarmaakt en waar eventuele pijnpunten liggen.
Eigenzinnig en fris design
Het design van de KIA EV3 is zonder twijfel een van zijn sterke punten. De hoekige lijnen, de opvallende lichtsignatuur en de robuuste uitstraling geven de EV3 een eigenzinnig en modern karakter. Het is een auto die opvalt in het straatbeeld, zonder schreeuwerig te zijn. De tweekleurige lakopties en de verschillende velgdesigns bieden volop personalisatiemogelijkheden.



Verrassend ruim en speels interieur
Eenmaal binnenin de EV3 word je verrast door de ruimtelijkheid. Ondanks zijn compacte buitenafmetingen biedt de EV3 verrassend veel been- en hoofdruimte, zowel voor- als achterin. Het dashboard is strak en modern vormgegeven, met twee geïntegreerde 12,3 inch schermen voor het instrumentenpaneel en het infotainmentsysteem. De gebruikte materialen voelen over het algemeen degelijk aan en de speelse kleurstellingen en designelementen geven het interieur een vrolijke noot.



Comfortabeler dan verwacht
Waar de vorige compacte EV van KIA, de e-Niro, soms wat straf aanvoelde, zet de EV3 een flinke stap voorwaarts op het gebied van comfort. De vering absorbeert oneffenheden in het wegdek opmerkelijk goed, waardoor lange ritten een stuk aangenamer worden. De stoelen bieden voldoende steun en zijn comfortabel, ook voor langere personen. Daarbij is het ook nog aangenaam stil binnen.
De elektrische aandrijving is, zoals we van moderne EV’s gewend zijn, stil en responsief. De geteste variant voelde vlot genoeg aan in het stadsverkeer en op de snelweg. De one-pedal driving functie werkt intuïtief en draagt bij aan een ontspannen rijervaring.
Modern en goed uitgerust
De KIA EV3 zit boordevol moderne technologie. Het infotainmentsysteem is overzichtelijk en reageert vlot. Apple CarPlay en Android Auto zijn uiteraard aanwezig. Ook op het gebied van veiligheidssystemen is de EV3 goed uitgerust, met een breed scala aan assistentiesystemen.
De keerzijde: piepjes en praktische minpunten
Helaas kent de EV3 ook enkele minpunten. Een punt dat tijdens de testrit opviel, was de overijverigheid van de waarschuwingssystemen. De auto lijkt bij de minste of geringste aanleiding een piepje of waarschuwing te geven. Dit kan op den duur behoorlijk irritant worden en de focus van de bestuurder afleiden. Hopelijk kan dit in toekomstige software-updates worden verfijnd.
Een ander praktisch minpunt betreft de afdekking van de achterbak. Deze is niet volledig, waardoor bagage deels zichtbaar blijft. Dit is zeker niet ideaal als je waardevolle spullen vervoert. Daarbij is het jammer dat de hoek van de achterbankleuning ondanks de open ruimte van de afdekking, niet verstelbaar is. Dit zou het comfort voor passagiers achterin verder kunnen verhogen, zeker tijdens langere ritten.
Een laatste minpuntje is toch wel het tafeltje in de middenconsole. Het is een leuk idee, maar er is door dit tafeltje totaal geen afsluitbare opbergruimte meer. Terwijl er best veel ruimte is. Enkel grote open vlakken zijn over onder het tafeltje.
Positieve punten
- Leuk en eigenzinnig interieurdesign: verrassend ruim en met speelse details.
- Aanzienlijk beter comfort dan de KIA e-Niro: absorbeert oneffenheden goed.
- Stille en responsieve elektrische aandrijving: aangename rijervaring.
- Moderne technologie en goede uitrusting: inclusief uitgebreide veiligheidssystemen.
- Aantrekkelijke prijs: positioneert zich als een betaalbare EV.
Negatieve punten
- Veel piepjes van waarschuwingssystemen: kan als storend worden ervaren.
- Niet volledige afdekking van de achterbak: beperkt de privacy en veiligheid van bagage.
- Achterbankleuning niet verstelbaar ondanks korte afdekking achterbak: minder comfortabel voor passagiers achterin.
- Geen afsluitbare opbergruimte in middenconsole vanaf model Plus Advanced.
Conclusie
De KIA EV3 is een veelbelovende compacte elektrische cross-over met een aantrekkelijk design, een verrassend ruim en leuk interieur en een comfortabel rijgedrag dat een duidelijke verbetering is ten opzichte van de e-Niro. De moderne technologie en de scherpe prijs maken de EV3 tot een interessante optie in zijn segment.
Echter, de overdaad aan waarschuwingspiepjes kan op den duur irriteren en de niet-volledige afdekking van de achterbak en de vaste hoek van de achterbankleuning zijn praktische minpunten die verbetering behoeven. Desondanks is de KIA EV3 een serieuze uitdager in het compacte EV-segment en een auto die zeker het overwegen waard is, mits je kunt leven met de genoemde irritaties.