Meer dan alleen een nummer
De geruchten zwierven al een tijdje rond, de teasers maakten ons nieuwsgierig, en nu is hij er eindelijk: de volledig elektrische Porsche Macan. Niet langer een afgeleide met stekker, maar een compleet nieuw ontworpen SUV die de iconische naam eer aan moet doen in een elektrisch tijdperk. Vandaag kregen we de kans om de Macan 4S, de voorlopige middenmoter in het gamma, aan de tand te voelen op de glooiende wegen rondom Joure. En na een dag intensief sturen, remmen en vooral: genieten, kunnen we één ding met zekerheid zeggen: Porsche heeft met de elektrische Macan een serieuze troef in handen.
Design dat evolueert, niet revolutioneert
Visueel is de nieuwe Macan onmiskenbaar een Porsche, maar dan met een duidelijke elektrische signatuur. De iconische daklijn is gebleven, maar de neus is strakker, aerodynamischer en voorzien van opvallende LED-signaturen. De gesloten grille, geflankeerd door de kenmerkende luchtinlaten, ademt efficiëntie. Aan de achterzijde zien we een doorlopende lichtbalk, inmiddels een herkenbaar Porsche-element, die de breedte van de auto benadrukt. De proporties zijn dynamisch en gespierd, en hoewel hij iets groter is dan zijn voorganger, oogt de elektrische Macan atletischer.
Binnenin is de revolutie duidelijker. Het dashboard is gedomineerd door een breed, gebogen display dat het instrumentenpaneel en het infotainmentsysteem naadloos integreert. De afwerking is van het hoogste niveau, met premium materialen en een feilloze assemblage. Fysieke knoppen zijn grotendeels verdwenen, maar de intuïtieve bediening via het touchscreen en de aanraakgevoelige vlakken op het stuurwiel went snel. De zitpositie is typisch Porsche: laag, sportief en met perfecte ondersteuning.



Ruimtegebrek op de achterbank: een offer aan de sportieve lijn?
Een van de meest opvallende constatering tijdens onze kennismaking met de Macan 4S Electric betrof de ruimte op de achterbank. Hoewel de voorste inzittenden in weelderige stoelen plaatsnemen, lijkt het achtercompartiment een ondergeschikte rol te spelen. Vergeleken met concurrenten als de BMW X3 en de Mercedes-Benz GLC, die beide een aanzienlijk ruimere achterbank bieden, voelt de Macan 4S hier merkbaar krapper aan.
Waar volwassenen in de X3 en GLC doorgaans comfortabel lange ritten kunnen uitzitten, lijkt de beenruimte in de elektrische Macan beperkt. Langere passagiers zullen al snel de behoefte voelen aan meer bewegingsvrijheid voor hun benen. Ook de aflopende daklijn, die ongetwijfeld bijdraagt aan het dynamische en coupé-achtige silhouet van de Macan, resulteert in een minder royale hoofdruimte achterin. Dit kan de reiservaring voor achterpassagiers, zeker op langere trajecten, negatief beïnvloeden.
Het lijkt erop dat Porsche bij het ontwerp van de elektrische Macan primair gefocust heeft op de sportieve uitstraling en de rijbeleving voor de bestuurder. Hoewel dit begrijpelijk is voor een merk met dergelijke sportieve aspiraties, kan het de praktische bruikbaarheid als gezinsauto of voor het vervoeren van meerdere volwassenen beperken. Kopers die regelmatig passagiers op de achterbank verwachten, doen er dan ook goed aan dit aspect kritisch te overwegen in vergelijking met de concurrentie.
Technologie die indruk maakt
Onderhuids schuilt een geavanceerd 800V-platform, dat niet alleen zorgt voor indrukwekkende prestaties, maar ook voor snelle laadtijden. De Macan 4S beschikt over twee elektromotoren, één op elke as, wat resulteert in vierwielaandrijving en een systeemvermogen van 330 kW (448 pk). Het direct beschikbare koppel katapulteert de Macan 4S in 4,1 seconden naar de 100 km/u. De acceleratie voelt moeiteloos en verslavend aan, zonder het typische ‘gat’ dat sommige andere EV’s vertonen.
Het infotainmentsysteem is razendsnel en biedt een overzichtelijke interface. Navigatie met EV-specifieke functies, zoals laadpaalplanning en actieradiusberekening, werkt feilloos. Apple CarPlay en Android Auto zijn uiteraard van de partij. Een optioneel head-up display projecteert relevante informatie direct in het blikveld van de bestuurder.
Waarom geen one-pedal drive?
Een ander punt dat tijdens onze testrit opviel, was het ontbreken van een uitgesproken ‘one-pedal drive’ modus in de Macan 4S Electric. Hoewel het regeneratieve remsysteem zeker voelbaar is en bijdraagt aan het terugwinnen van energie, stopt de auto niet volledig wanneer het gaspedaal wordt losgelaten. Je zult in de meeste situaties het rempedaal moeten gebruiken om tot stilstand te komen.
Het ontbreken van een sterke one-pedal drive functie is wellicht een bewuste keuze van Porsche, passend bij de traditionele rijervaring van het merk waarbij de interactie met de pedalen centraal staat. Toch is het jammer, want juist in stadsverkeer biedt one-pedal drive een aanzienlijk comfortvoordeel. Het stelt de bestuurder in staat om de snelheid van de auto vrijwel volledig met één pedaal te controleren, wat resulteert in een meer ontspannen en vloeiende rijervaring in stop-and-go verkeer.
Hoewel de regeneratie in de Macan 4S zeker efficiënt is, hadden we graag de optie gezien van een one-pedal drive modus, wellicht als een selecteerbare rijmodus. Dit zou de dagelijkse bruikbaarheid, met name in stedelijke omgevingen, aanzienlijk hebben verhoogd zonder afbreuk te doen aan de sportieve potentie op bochtige wegen.
Rijden zoals een Porsche hoort
Een Porsche is meer dan alleen snelle cijfers en geavanceerde technologie. Het draait om de rijervaring. En hier stelt de elektrische Macan 4S absoluut niet teleur. De besturing is direct, communicatief en perfect gewogen. De adaptieve luchtvering (standaard op de 4S) biedt een uitstekende balans tussen comfort en sportiviteit. In de comfortmodus glijdt de Macan soepel over oneffenheden, terwijl de sportstand de carrosserie strakker maakt en de respons van het gaspedaal en de besturing aanscherpt.
De wegligging is fenomenaal. De Macan 4S kleeft aan het asfalt, zelfs in snelle bochten. De vierwielaandrijving zorgt voor een uitstekende tractie in alle omstandigheden. Het remsysteem, een combinatie van regeneratief remmen en conventionele schijfremmen, is krachtig en makkelijk te doseren. Het samenspel tussen de verschillende systemen voelt natuurlijk en vertrouwenwekkend aan.
Wat misschien wel het meest verrast, is de stilte aan boord. Het ontbreken van een verbrandingsmotor zorgt voor een serene rijervaring, waardoor je de hoogwaardige audio-installatie nog meer waardeert. Toch is het niet compleet stil; een subtiele, optionele ‘Electric Sport Sound’ simuleert een futuristisch motorgeluid dat de sportieve beleving versterkt zonder storend te worden.
Actieradius en laden
Porsche claimt een actieradius van 566 – 645 km voor de Macan 4S. Tijdens onze testrit, die een mix van snelwegkilometers en bochtige binnenwegen omvatte, bleek dit een realistische schatting. Het 800V-systeem maakt snelladen tot 262 kW mogelijk, waardoor je in ideale omstandigheden in korte tijd weer een aanzienlijk deel van de batterij kunt bijladen.
Conclusie: Een waardige opvolger in een nieuw tijdperk
De elektrische Porsche Macan 4S is meer dan alleen een elektrische versie van een populaire SUV. Het is een compleet nieuwe auto die de sportieve genen van Porsche combineert met de voordelen van elektrische aandrijving. Hij is snel, comfortabel, technologisch geavanceerd en, misschien wel het belangrijkste, hij rijdt als een echte Porsche. Natuurlijk hangt er een prijskaartje aan ([hier de geschatte basisprijs van de Macan 4S invullen, indien bekend, anders een placeholder]), maar voor wie op zoek is naar een premium elektrische SUV met uitstekende rijeigenschappen en een iconische badge, is de nieuwe Macan 4S absoluut het overwegen waard. Porsche bewijst hiermee dat elektrificatie geen afbreuk hoeft te doen aan de rijbeleving waar het merk zo bekend om staat. De toekomst van de sportieve SUV is elektrisch, en hij ziet er veelbelovend uit.


