Add more content here...

Slate Truck scoort 100.000 reserveringen

Amerikaanse auto’s staan bekend als groot, zwaar en duur. Zeker in Europa. Maar het nieuwe merk Slate Auto, gesteund door Amazon-oprichter Jeff Bezos, gooit het roer radicaal om. Met de Slate Truck, een compacte en betaalbare elektrische pick-up die zich desgewenst laat omtoveren tot SUV, wil het merk de traditionele auto-industrie opschudden.

En dat slaat aan: er zijn inmiddels al meer dan 100.000 reserveringen geplaatst. Er lijkt behoefte aan een eenvoudige, relatief goedkope en compacte pick-up. Het aantal reserveringen is natuurlijk geen garantie voor succes. Dat zagen we eerder bij de Tesla Cybertruck waarvoor 650.000 reserveringen werden gedaan. Een verkoop van 250.000 in 2024 werd verwacht, maar in realiteit slechts 40.000 werden verkocht over het gehele jaar 2024.

De Slate Truck breekt met vrijwel alle conventies. Geen luxe snufjes, dure materialen of overbodige elektronica, maar juist eenvoud, functionaliteit en betaalbaarheid. Zo ontbreken elektrische ramen en een infotainmentscherm. In plaats daarvan gebruik je gewoon je eigen telefoon of tablet, waarvoor een houder in het dashboard is geïntegreerd. Slate noemt het concept een Blank Slate: een basisvoertuig dat je met officiële accessoires naar eigen wens kunt uitbreiden.

Van pick-up naar SUV

De Slate Truck is standaard een korte pick-up, maar kan met een accessoirepakket worden omgebouwd tot een dichte SUV met vijf zitplaatsen en een recht, vierkant dak. Deze veelzijdigheid doet denken aan iconen als de originele Ford Bronco en Chevrolet Blazer. In SUV-vorm biedt de bagageruimte achter de achterbank maar liefst 962 liter, en in de frunk (voorste bagageruimte) kun je nog eens 200 liter kwijt. Een indrukwekkend cijfer voor een compacte auto.

Compact én praktisch

Met een lengte van 4,43 meter, een breedte van 1,79 meter en een hoogte van 1,76 meter is de Slate Truck verrassend compact voor een pick-up. Ter vergelijking: hij is nog iets minder lang dan een BMW X1, iets smaller, maar wel hoger. De wielbasis bedraagt 2,76 meter, wat bijdraagt aan een stabiele wegligging en een ruim interieur. Ondanks zijn robuuste uitstraling blijft het gewicht beperkt tot 1.633 kg. Dat is relatief licht voor een elektrische auto.

Achterwielaandrijving en twee accupakketten

De Slate Truck is achterwielaangedreven en heeft een elektromotor van 150 kW (204 pk), goed voor een acceleratie van 0 naar 96 km/u in ongeveer 8 seconden. Er zijn twee accupakketten beschikbaar: een basisversie van 52,7 kWh met een actieradius van 241 kilometer (EPA) en een grotere accu van 84,3 kWh, waarmee je volgens Slate 386 kilometer kunt rijden. Deze cijfers zijn gebaseerd op de strenge Amerikaanse meetmethode. In Europese WLTP-normen zou de actieradius hoger kunnen uitvallen.

Prijsbreker uit de VS

De grootste troef van Slate is ongetwijfeld de prijs. In de Verenigde Staten zal de Slate Truck te koop zijn voor minder dan 20.000 dollar, waarmee het voertuig een opvallend betaalbaar alternatief vormt in een markt die tot nu toe werd gedomineerd door veel duurdere elektrische pick-ups en SUV’s. Ondanks die lage prijs biedt de Slate Truck wél essentiële veiligheidsvoorzieningen, zoals acht airbags en moderne assistentiesystemen.

Serieuze speler met serieuze steun

Slate Auto is een jonge Amerikaanse startup, maar heeft nu al grote ambities en krachtige steun. Onder de investeerders bevindt zich niemand minder dan Jeff Bezos, oprichter van Amazon. Zijn betrokkenheid onderstreept de potentie van het merk en het vertrouwen in het concept van Slate.

Met een aantrekkelijke prijs, compacte afmetingen, modulaire opbouw én al meer dan 100.000 reserveringen wereldwijd, lijkt Slate Auto goed op weg om een serieuze speler te worden in het EV-landschap en een fris alternatief voor wie genoeg heeft van dure, overgedimensioneerde elektrische auto’s.