Ferrari heeft tijdens zijn Capital Markets Day in Maranello de eerste volledig elektrische auto in de geschiedenis van het merk gepresenteerd: de Ferrari Elettrica. Met de onthulling van het productierijpe chassis en de belangrijkste aandrijfcomponenten zet Ferrari een historische stap richting elektrificatie, zonder afstand te nemen van zijn sportieve erfgoed.


De Elettrica is volgens Ferrari “het resultaat van een radicaal nieuwe en innovatieve aanpak” en moet de rijdynamiek, prestaties en beleving leveren die synoniem zijn aan de naam uit Maranello. “We wilden pas een elektrische Ferrari bouwen wanneer de technologie de typische emotie en prestaties van onze auto’s kon evenaren,” aldus het merk.
Lichter, stijver en duurzamer
Het chassis en de carrosserie bestaan voor 75 procent uit gerecycled aluminium, goed voor een CO₂-besparing van 6,7 ton per auto. De batterij is volledig geïntegreerd in de vloer, wat het zwaartepunt met 80 millimeter verlaagt ten opzichte van een vergelijkbare benzineversie. Dankzij de kortere wielbasis en de rijpositie dicht bij de vooras moet de auto het gevoel van de klassieke middenmotor-berlinetta’s oproepen, maar met het comfort van de GT-modellen.

Ferrari claimt dat de nieuwe elektrische architectuur niet alleen stiller, maar ook dynamischer is. De innovatieve achterste subframeconstructie reduceert trillingen en geluid, terwijl de actieve 48V-ophanging de balans tussen comfort en sportiviteit verder verfijnt.
Vier elektromotoren met F1-technologie
De Elettrica beschikt over twee elektrische assen, elk met twee motoren die volledig in eigen huis zijn ontwikkeld. De vier motoren, voorzien van F1-afgeleide Halbach-rotoren, leveren gezamenlijk ruim 1000 pk in boost-modus. De in Maranello ontwikkelde batterij heeft een brutocapaciteit van 122 kWh, een spanning van 880 volt en een energiedichtheid van 195 Wh/kg – waarden die Ferrari bestempelt als toonaangevend in de industrie. De actieradius bedraagt meer dan 530 kilometer.



Authentiek geluid zonder kunstgrepen
Ferrari kiest bewust niet voor kunstmatig gegenereerde motorgeluiden. In plaats daarvan versterkt een sensor de natuurlijke trillingen van de elektrische aandrijflijn, wat volgens het merk zorgt voor een “authentieke, mechanische klank” die de interactie tussen bestuurder en auto versterkt.
De technische specificaties van de Ferrari Elettrica

| Categorie | Specificatie |
|---|---|
| 0–100 km/u | 2,5 s |
| Topsnelheid | 310 km/u |
| Vermogen | >1000 pk (boost mode) |
| Actieradius | >530 km |
| Wielbasis | 2960 mm |
| Gewicht | ca. 2300 kg |
| Gewichtsverdeling | 47% voor / 53% achter |
| Vooras (E-axle) | 210 kW – 3500 Nm aan de wielen – 140 Nm aan de motor – 30.000 tpm – 93% efficiëntie – gewicht 65 kg |
| Achteras (E-axle) | 620 kW – 8000 Nm aan de wielen – 355 Nm aan de motor – 25.500 tpm – 93% efficiëntie – gewicht 129 kg |
| Accu | 210 cellen (15 modules van 14 cellen) – 122 kWh bruto capaciteit – 880 V – energiedichtheid 195 Wh/kg – laadvermogen 350 kW |
| Architectuur | Viermotorig, vierwielaandrijving, batterij in de vloer geïntegreerd |
| Ophanging | Actieve 48V-ophanging, derde generatie |
| Geluid | Mechanische trillingsversterking, geen kunstmatig audiosysteem |
Voorbode van Ferrari’s elektrische toekomst
Met ruim 60 gepatenteerde technologieën belooft de Elettrica niet alleen een nieuw hoofdstuk, maar een nieuwe standaard voor Ferrari. De presentatie van het interieur volgt begin 2026, terwijl de volledige wereldpremière in het voorjaar van dat jaar gepland staat.
Hoewel de overstap naar elektrische aandrijving een breuk lijkt met Ferrari’s traditie, benadrukt het merk dat de essentie behouden blijft. “De Elettrica is geen technische concessie,” aldus Ferrari, “maar een nieuwe interpretatie van wat rijplezier in zijn puurste vorm betekent.”
