Add more content here...

Mercedes‑AMG GT XX Concept met superkracht

Mercedes-Benz heeft in het ochtendlicht van Affalterbach werd de Mercedes‑AMG GT XX onthuld, een vierdeurs elektrische coupé die het beste van AMG combineert met de toekomst van performance‑EV’s. Deze wagen voelt niet als een simpele conceptauto, maar als een volledig functionerende voorbode van wat komen gaat.

Meer dan een concept

De GT XX is gebouwd op het gespecialiseerde AMG.EA-platform voor elektrische sportwagens. Niet zomaar een showauto, maar een volledig rijdend prototype met echte voertuigidentificatie. Zijn gespierde vorm – lange motorkap, laag silhouet, Panamericana‑grille met rode accenten straalt pure AMG‑kracht uit. Actieve aerodynamica, zoals beweegbare jaloezieën en ventilatieopeningen, optimaliseert luchtstroming en warmteafvoer.

Ongelooflijke prestaties

Het hart van de GT XX is een tri‑motoropstelling: twee elektromotoren achter en één voor, allemaal compact en ontwikkeld met YASA. Samen leveren ze meer dan 1.340 pk, wat resulteert in een sprint naar 100 km/u in onder 2,5 seconden en een topsnelheid van boven de 360 km/u.

Dankzij de olie gekoelde High Performance-accu van 114 kWh blijft de batterij op optimale temperatuur van rond de 45 °C. Zelfs onder zware belasting. Daardoor blijft maximaal vermogen beschikbaar en kan de auto langdurig op belasting rijden zonder terugval. De geïntegreerde recuperatie levert meer dan 100 kW terug aan de accu, dankzij vier instelbare regeneratieniveaus, waaronder one‑pedal‑driving.

Snelladen en recuperatie

De olgekoelde accu en directe koeling zorgen niet alleen voor optimale prestaties, maar ook voor efficiënt snelladen en regeneratie. Het systeem kan met meer dan 100 kW terugladen tijdens recuperatie, zelfs zonder het rempedaal. Tijdens afdalen en uitrollen wordt energie teruggewonnen en in de batterij opgeslagen. Mercedes‑AMG noemt dit systeem een belangrijke innovatie voor circuitbestendigheid en dagelijkse prestaties.

Batterijtechniek op raceniveau

De 114 kWh‑accu is specifiek ontworpen voor racetoepassingen en kan laden op 850 kW. Daarmee kan de GT XX in slechts 5 minuten voor 400 km bereik bijladen. Oliekoeling garandeert dat temperatuurdippen worden voorkomen, zodat er geen verlies van vermogen optreedt tijdens intensief gebruik. Ook het actieve luchtregelsysteem met aerodynamische elementen helpt bij koeling en downforce, zowel op de voor- als achterkant.

Een blik op de toekomst

Hoewel de GT XX nog een concept is, is de productielijn al duidelijk in zicht. In 2026 wordt een productieversie verwacht, iets praktischer maar met behoud van performance en design inclusief actieve aerodynamica, hatchback‑achterklep en emotioneel geluid van motor en elektrische aandrijving. AMG positioneert deze wagen als een serieuze uitdager voor de Porsche Taycan Turbo GT en Lucid Air Sapphire.

Het nieuwe AMG‑gevoel

De GT XX laat zien dat AMG de elektrische toekomst omarmt zonder concessies aan beleving. Emotie, performance en technologie gaan hand in hand. Dit is geen stil maar krachtig statement. Het is een nieuwe definitie van sensualiteit en snelheid. En AMG’s durf om zijn icoon te heruitvinden.