KIA heeft vorige week tijdens The KIA PV5 Tech Day in het Koreaanse Gwangmyeong zijn allereerste volledig op maat ontworpen Platform Beyond Vehicle (PBV) onthuld: de KIA PV5. Het model luidt een nieuw tijdperk in voor zakelijke mobiliteit: schaalbaar, connected, en direct afgestemd op de behoeften van gebruikers.
Gebouwd op flexibiliteit, afgestemd op de praktijk
De KIA PV5 is het eerste model in een toekomstige reeks van emissievrije PBV’s. De massaproductie start deze maand en vormt het startpunt van KIA ’s langetermijnstrategie om PBV’s uit te bouwen tot een motor van duurzame groei. Het model is gebouwd op twee pijlers: het nieuwe PBV-platform en het E-GMP.S-platform, dat voortbouwt op de technologie van de bestaande E-GMP-basis.
Bij de ontwikkeling stond de klant letterlijk centraal. KIA werkte nauw samen met meer dan 120 bedrijven wereldwijd – uit Europa, Noord-Amerika, het Midden-Oosten, Korea en Japan – die via PBV Partner’s Days hun feedback leverden. Die praktijkervaring vertaalde zich in concrete ontwerpbeslissingen zoals een doorloopmogelijkheid van cabine naar laadruimte bij hoogdakmodellen, een verwijderbare voorstoel voor extra bagageruimte en het gebruik van vuilafstotende materialen.
Het fundament: E-GMP.S en Integrated Modular Architecture
Het E-GMP.S-platform, dat specifiek voor PBV’s is ontwikkeld, maakt gebruik van de nieuwe Integrated Modular Architecture (IMA). Deze aanpak standaardiseert belangrijke onderdelen zoals batterij, elektromotor, ophanging en structuur, wat de ontwikkeltijd verkort en het productieproces vereenvoudigt. De slimme positionering van het elektrische aandrijfgedeelte maakt een lage laadvloer mogelijk. Dat wordt versterkt door een compacte voorwielophanging en een naar voren geplaatste bestuurdersstoel. De carrosseriestructuur is opgebouwd uit ultrasterk staal en een versterkt subframe, met verhoogde bodemvrijheid en beschermende buffers rond de batterij.



Het onderhoud is eveneens vereenvoudigd dankzij modulaire beugels en gestandaardiseerde onderdelen. Dit helpt wagenparkbeheerders bij het beheersen van de operationele kosten. De PV5 is leverbaar met twee NCM-batterijen van 51,5 kWh en 71,2 kWh, telkens gekoppeld aan een 120 kW elektromotor met 250 Nm koppel.
Flexible Body System maakt 16 varianten mogelijk
Een belangrijke innovatie is KIA’s Flexible Body System, dat de PV5 transformeert tot een echte mobiliteitsbouwdoos. De modulaire benadering maakt het mogelijk om met een beperkt aantal variabele elementen – zoals zijpanelen, dakhoogte, deuren en achterkleppen – tot 16 verschillende voertuigconfiguraties samen te stellen.
De eerste zeven basisconfiguraties zijn direct leverbaar, waaronder Cargo-varianten met standaard, verlengde of hoge daken, en personenversies met verschillende zitindelingen. Dankzij het ringvormig exoskelet aan de achterzijde (en dubbelringsstructuur bij de lange versies) blijven torsiestijfheid en veiligheid ook bij grotere carrosserieën gewaarborgd.
Voor de carrosseriedelen introduceert KIA een nieuw driedelig systeem van dubbellaags kunststofcomposiet, dat lokaal herstel eenvoudiger maakt. Schuifdeuren, zijruiten en dakmodules kunnen flexibel worden gekozen per type gebruik, terwijl gestempelde zijpanelen per toepassing verschillen – afhankelijk van de aanwezigheid van deuren en ramen – en toch uitwisselbaar zijn binnen de productie.
Binnenruimte: compact vanbuiten, groots vanbinnen
Hoewel de PV5 met zijn 4.495 mm (standaard) tot 4.695 mm (lang) buitenafmetingen compact oogt, zorgt de wielbasis van 2.995 mm in combinatie met een zeer lage vloer voor een uitzonderlijk ruim interieur. De draaicirkel van slechts 11 meter helpt bovendien in stedelijke omgevingen.
De personenuitvoeringen bieden tot 3.615 liter bagageruimte met neergeklapte tweede zitrij. Voor Cargo loopt het volume op tot 4.420 liter, en bij de hoogdakvariant zelfs tot 5.165 liter. De instaphoogte bedraagt slechts 399 mm aan de zijkant en 419 mm achteraan, wat het voertuig bijzonder toegankelijk maakt – ook voor ouderen of kinderen.

Zitconfiguraties variëren van 2-3-0 tot 1-2-3. Praktische details zoals een opklapbare passagiersstoel, USB-poorten in het dashboard, vloervakken, royale deurvakken en een vlak laadplatform (optie) maken het voertuig geschikt voor uiteenlopende doeleinden, inclusief kamperen of goederenvervoer.
Digitaal ecosysteem en maatwerk vanaf dag één
De KIA PV5 is vanaf de introductie uitgerust met een infotainmentsysteem gebaseerd op Android Automotive OS. Dit systeem ondersteunt apps en biedt specifieke bediening voor carrosseriemodificaties. Het open AddGear-platform maakt integratie van accessoires mogelijk zoals betaalterminals, smartphonehouders of andere werkgerelateerde apparatuur.
Voor klanten die meer willen, opent KIA tegelijk met de productiestart een conversie centrum. Daar worden voertuigen fabrieksklaar voorbereid voor ombouw inclusief verwijderde interieuronderdelen en vooraf geïntegreerde bekabeling. Via het speciale portal krijgen partners wereldwijd toegang tot technische informatie, handleidingen en ondersteuning. Dat garandeert gecertificeerd maatwerk met behoud van de oorspronkelijke veiligheids- en kwaliteitsstandaarden.
Vooruitblik: dit is pas het begin
De serieproductie van de eerste PV5-versies – Passenger en Cargo – start deze maand. Eind oktober worden de eerste exemplaren in Nederland verwacht. KIA bevestigde al dat de line-up wordt uitgebreid met de grotere PV7 in 2027 en de nog grotere PV9 in 2029.
Met deze innovatieve aanpak legt KIA de basis voor een nieuw ecosysteem in de mobiliteit. Niet alleen als voertuigfabrikant, maar als aanbieder van schaalbare, duurzame en klantgerichte mobiliteitsoplossingen. De PV5 is niet zomaar een busje. Het is een platform voor de toekomst.